تمام مطالبمقالات

ساعت گرینویچ چیست

آشنایی با ساعت گرینویچ

احتمال زیاد از خود پرسیده اید که منظور از ساعت گرینویچ چیست ؟ که در این صفحه از مجله تخصصی ساعت حضور دارید. در این مطلب آموزشی سعی میکنیم تا واضح و مختصر این اصطلاح در زمان را بررسی کنیم. ما در مقالات پیشین سایت که از این لینک میتوانید دیگر مقالات ما را نیز مطالعه بفرمایید، صحبت های جامعی انجام داده ایم. در این قسمت به بحث اصلی خود مبنی بر تاریخچه ساعت گرینویچ خواهیم پرداخت. همینطور در انتهای مطلب نیز با نحوه محاسبه تفاوت ساعت نیز آشنا خواهیم شد.

منظور از ساعت گرینویچ چیست ؟

منظور از ساعت گرینویچ

ساعت گرینویچ یا همان ساعت جهانی که به لاتین Greenwich Mean Time میباشد و به اختصار آن را که GMT میباشد را زیاد دیده ایم. ساعت گرینویچ بر اساس موقعیت خورشید تنظیم خواهد شد. گرینویچ را معادل ساعت هماهنگ جهانی UTC می دانند با این تفاوت که عموما به وسیله ی مراکز وابسته به بریتانیا، کشورهای عربی و … قرار میگیرد. منتها در انگلستان GMT در زمستان استفاده میشود و در تابستان نیز از BST بهره میبرند. ساعت جهانی واژه تصویب شده فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای Universal Time یا GMT میباشد.

تاریخچه ساعت گرینویچ

تاریخچه ساعت گرینویچ

در قرن نوزدهم میلادی، نگه داشتن زمان کار دشواری به حساب می آمد. اغلب ساعت ساز یک شهر یا ساعت بزرگی که در شهر نصب کرده بودند، ساعت رسمی آن شهر بود. داستان ساعت گرینویچ از آنجایی شروع شد که با توسعه ی صنعت راه آهن، این مشکل جدی تر شد. مثلا وقت هر قطار بر اساس ساعت محلی یک شهر تنظیم می شد که همین ساعت با ساعت شهر دیگر تفاوت داشت.

این قضیه که برای سال 1840 بود، انگلیسی ها و شرکت های راه آهن تصمیم گرفتند تا ساعت های خود را با ساعت لندن هماهنگ کنند که به مدت 7 سال اجرایی شد تا اینکه در سال 1847 ، شرکت های راه آهن موظف به هماهنگ کردن ساعت خود با ساعت گرینویچ جایگزین لندن شدند. این عمل تا سال 1848 عملی شد که دیگر شرکت ها نیز این کار را انجام دادند.

همین مرحله تا استفاده ی آمریکایی ها از ساعت گرینویچ ادامه پیدا کرد که بیش از 300 ساعت محلی مختلف را دارا بود. نهایتا سران 25 کشور دنیا، گرینویچ را به عنوان ساعت استاندارد جهانی به رسمیت شناختند.

نحوه محاسبه تفاوت ساعت

نحوه محاسبه تفاوت ساعت

جهت محاسبه فاصله محل خود با گرینویچ، طبیعتا به یک نقشه با خطوط طول و عرض جغرافیایی نیاز دارید. ابتدا محل خود در نقشه را پیدا کنید و بعد از آن خطوط مابین شما و خط نصف النهار مبدا را بشمارید. فاصله شما به دست می آید. بعد از این کار باید ببینید که از گرینویچ جلوتر هستید یا عقب تر؟ که برای انجام این کار هم باید توجه داشته باشید که موقعیت شما در غرب خط نصف النهار مبدا است یا شرق آن که اگر غرب بودید، به این معنی است که ساعت شما از گرینویچ عقب تر بوده، پس باید در کنار ساعت یک منفی بگذارید اما اگر در شرق بودید، ساعت شما از گرینویچ جلوتر است و میبایست یک مثبت اضافه کنید.

اگر بخواهیم با مثال بیان کنیم، فرض کنید خطوط بین واشنگتن و خط نصف النهار، عدد 5 باشد، این یعنی ساعت 05:00 است و از آنجایی که واشنگتن در غرب گرینویچ است، پس از گرینویچ عقب تر بوده و این یعنی که یک منفی هم باید اضافه کرد.

سخن پایانی

منظور از ساعت گرینویچ چیست ؟ ، سوالی بود که سعی کردیم با بررسی تاریخچه ساعت گرینویچ به آن پاسخ دهیم. همچنین در آخر هم با نحوه محاسبه تفاوت ساعت آشنا شدیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده و به پاسخ خود رسیده باشید. اگر نکته ای از ساعت گرینویچ را مد نظر دارید، در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا