تمام مطالبمقالات

انواع موتور ساعت مچی

در این بخش از سری مقالات مجله تخصصی ساعت ، میخواهیم شما را در مورد یک بخش دیگر و البته مهم از ساعت مچی آشنا کنیم. طوری که باید گفت این بخش، قلب ساعت میباشد و عملا اگر وجود نداشته باشد، ساعت ما هیچ کارایی نخواهد داشت. در این مطلب میخواهیم با انواع موتور ساعت مچی آشنا شویم و ببینیم که نحوه کار انواع موتور ساعت چگونه است. این را نیز باید اضافه کنیم که موتور ساعت مچی در 5 نوع مختلف وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد. در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

انواع موتور ساعت مچی و نحوه کار آنها

کوارتز

یکی از پراستفاده ترین و پرطرفدارترین موتور ساعت مچی که هم بین سازندگان ساعت و هم در بین مصرف کنندگان محبوب میباشد، موتور کوارتز است. موتورهای کوارتز در ابتدا توسط شرکت های تولیدکننده ی ساعت ژاپنی استفاده می شد، مانند کاسیو، که امروزه اکثر برندهای بزرگ دنیا از این نوع موتور در ساعت های خود بهره میبرند. موتور کوارتز برای فعالیت و تامین انرژی به باتری نیاز دارد. از مزایایی که این نوع دارد و سبب شده تا از پرطرفدارترین ها باشد، طول عمر بالا، قیمت مناسب و میزان دقت بالاتر آن نسبت به دیگر نمونه ها میباشد. اما تنها عیبی که این موتورها دارند، صدای آن میباشد که البته ضعیف میباشد و میتوان گفت که عیب محسوب نمیشود.

مکانیکی

از جذاب ترین انواع موتور ساعت مچی ، موتورهای مکانیکی میباشد. موتورهای مکانیکی برای فعالیت به باتری نیاز ندارند. بلکه منبع انرژی آنها توسط یک اهرم دستی تامین میشود. با کوک کردن اهرم دستی، فنر درون ساعت فشرده میشود و بعد از باز شدن آن، انرژی لازم به موتور ساعت میرسد که در مدت زمان نسبتا طولانی انرژی ساعت را فراهم میکند. از مزایای آن همانطور که گفتیم میتوان به عدم نیاز آن به باتری و حرکت نرم و صدای عقربه ها اشاره کرد. معایب آن نیز قیمت بالاتر، کوک و دقت پایین تر نسبت به موتورهای کوارتز میباشد.

اتوماتیک

موتورهای اتوماتیک هم مانند موتورهای مکانیکی است. البته یک تفاوت کوچک در آن وجود دارد که موتورهای اتوماتیک حتی به کوک کردن هم نیاز ندارند. عملی که سبب تامین انرژی در موتور ساعت های اتوماتیک میشود، حرکت مچ دست میباشد. هنگام حرکت مچ دست، یک وزنه ی کوچک فلزی در ساعت به حرکت در می آید و موجب انتقال انرژی به چرخ دنده ها میشود. از مزایای این نوع موتور هم باید عدم نیاز به باتری و کوک شدن را نام برد. از جمله ایراداتی که میتوان به موتورهای اتوماتیک وارد کرد، قیمت بالا، دقت پایین و نیاز به تنظیم در صورت استفاده نکردن در طولانی مدت است.

سولار پاور

سولار پاور یکی از جذاب ترین موتورهای ساعت مچی میباشد که همانند اتوماتیک و مکانیکی کوکی نیاز نیاز به کوک یا تحرک ندارد. باتری این نوع از موتورها که در اغلب ساعت های اسپرت مانند برند جی شاک میبینیم، توسط نور خورشید یا محیط شارژ شده و بسیار مقرون به صرفه نیز میباشد.

کنتیک

به احتمال زیاد نام کنیتک را کمتر شنیده اید. سالیان دور وقتی تمام برندها مشغول ساخت جدیدترین موتورهای کوارتز یا اتوماتیک خود بودند، این برند سیکو بود که یک موتور جدید با نام کنتیک روانه بازار کرد. کنتیک را میتوان تلفیقی از اتوماتیک و کوارتز نامید. هم با باتری کار کرده و هم به صورت اتوماتیک شارژ میشود. تا به امروز برندی مانند سیکو نتوانسته ساعتی با این نوع از تکنولوژی را روانه بازار کند.

سخن پایانی:
به پایان یکی دیگر از مقالات کاربردی مجله ساعت رسیدیم. در این مطلب سعی کردیم تا انواع موتور ساعت مچی و نحوه کار آنها را به شما آموزش دهیم. امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر سوالی یا نظری در مورد این مقاله دارید، لطفا آن را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا