تمام مطالبمقالات

راهنمای تنظیم و استفاده از ساعت مچی

نکاتی درباره ماندگاری بهتر ساعت مچی

همیشه استفاده از ساعت مچی برای استایل های مختلف لذتبخش است. چرا که باعث شده تا تیپ فرد کامل شده و به نوعی هر ساعت مچی معرف تیپ شخصیتی هر شخصی به حساب می آید. حالا این ساعت مچی دارای قواعدی برای نگهداری میباشد تا طول عمر آن افزایش پیدا کرده و به خوبی سالیان بیشتری برای افراد کار کند. در مقاله نحوه تمیز کردن ساعت مچی به این نکته اشاره کرده ایم که چگونه ساعت را تمیز کنیم؟ در این مقاله میخواهیم با جمع آوری نکاتی درباره ماندگاری بهتر ساعت مچی ، یک راهنمای جامع تنظیم و استفاده از ساعت مچی را برای شما گردآوری کنیم. به طور خلاصه این نکات شامل نحوه صحیح تنظیم ساعت ، نگهداری درست در مقابل آب و … میباشد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت کاملتری در این باره اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید.

نحوه صحیح تنظیم ساعت

نحوه صحیح تنظیم ساعتنحوه صحیح برای تنظیم ساعت این است که حتما عقربه ها را در جهت موافق حرکت ساعت بچرخانید و در ساعت های تقویم دار، بین ساعت 23 شب الی 3 بامداد، تقویم را به صورت دستی تعویض ننمایید. پش از تنظیم ساعت خود، از بسته شدن کامل و صحیح سردسته ساعت اطمینان کسب نمایید.

کلیه ساعت ها، به مرور زمان و کارکرد، همچون اتومبیل نیاز به سرویس های منظم دارند. این مهم برای ساعت های مکانیکی یا اتوماتیک در فاصله زمانی حداکثر 2 الی 3 سال بوده ( چه استفاده متناوب شود چه گسسته ) و برای ساعت های کوارتز، زمان سرویس، در هر بار زمان تعویض باتری میباشد. ( لازم به یادآوری است که جهت انجام هر چه بهتر سرویس های مورد نیاز ساعت، حتما و فقط به نمایندگی های مجاز مراجعه فرمایید. )

کرنومتر ساعت های کرنوگراف دار

نحوه صحیح تنظیم ساعتیکی دیگر از نکاتی که درباره ماندگاری بهتر ساعت مچی و نحوه تنظیم صحیح آن مهم میباشد، استفاده درست از کرنوگراف است. اگر درباره کرنوگراف ساعت اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد میکنیم، به مقاله ما با عنوان کرنوگراف چیست؟ مراجعه بفرمایید تا با این قابلیت در ساعت های مچی بیشتر آشنا شوید. اما در اینجا باید گفت که کرنومتر ساعت های کرنوگراف دار با 2 دکمه کار میکند. دکمه بالایی (هم راستا با عدد 2) مربوط به شروع و توقف و دکمه پایینی (هم راستا با عدد 4) مربوط به ریست (RESET) میباشد. لذا دقت نمایید قبل از ریست کردن حتما کرنومتر را متوقف کنید، سپس ریست نمایید. ( لازم به ذکر است در بعضی ساعت های کرنوگراف دار که توانایی اندازه گیری بیش از یک زمان را دارند، این طرز عمل متفاوت است. لذا میتوانید با مراجعه به دفترچه راهنما از طرز عملکرد آن آگاه شوید.)

ساعت های اتوماتیک کرنوگراف دار

نحوه صحیح تنظیم ساعتدرباره تنظیم و استفاده از ساعت مچی اتوماتیک کرنوگراف دار، باید دقت داشته باشید زمان را که از کرنومتر میگیرید، حداقل 10 ثانیه باشد. در این حالت ابتدا از کلید شروع استفاده نموده و قبل از اینکه متوقف ننموده اید، از کلید ریست استفاده نکنید. در غیر اینصورت به دلیل مکانیکی بودن سیستم کرنومتر ساعت، قطعات داخل ساعت صدمه دیده و میشکند که خرابی آن بر عهده مصرف کننده میباشد.

نکته مهم درباره راهنمای تنظیم و استفاده از ساعت مچی اتوماتیک کرنوگراف دار

بعضی از ساعت های اتوماتیک، با دست هم کوک میشوند، ولی این کار پیشنهاد نمیشود. زیرا انجام این عمل فشار زیادی به چرخ دنده ها وارد کرده و در برخی موارد منجر به شکستن آنها میشود. لذا توصیه میگردد اجازه دهید تا ساعت با استفاده از حرکات روزمره و عادی دست، کوک گردد و حتی المقدور از دسته کوک جهت کوک کردن استفاده ننمایید.

مقاومت ساعت در برابر نفوذ آب

راهنمای تنظیم و نکاتی درباره ماندگاری بهتر ساعت مچیدر مقاله انواع درجه بندی آب در ساعت مچی در این باره صحبت کرده ایم. اما به طور خلاصه تری در این قسمت از راهنمای نحوه صحیح تنظیم و استفاده از ساعت مچی درباره درجه بندی مقاومت آب نیز نکاتی را اشاره خواهیم کرد.

سازمان جهانی استاندارد در سال 1990 برای تعیین مقاوم بودن ساعت هایی که کاربردی عادی و روزمره دارند، در برابر آب (Water Resistant) استانداردهای معینی (ISO 2281) را مشخص و اعلام نموده است. لذا از این تاریخ، شرکت های سازنده ساعت را، از درج عبارت ضدآب (Water Proof) بر روی ساعت ها منع کرده است.

ساعت های ضدآب کامل

لازم به ذکر است که سازمان جهانی استاندارد برای ساعت هایی که کاملا ضدآب (Water Proof) میباشند و معمولا برای شنا، شیرجه و فعالیت های آبی طراحی گردیده اند نیز در سال 1996 استانداردهای معینی (ISO 6425) تعیین نموده است. به ذکر همین نکته بسنده مینماییم که علامت مشخصه این موع ساعت ها درج عبارت (Diving) بر روی آنها میباشد.

قانون یا قراردارد؟

مقاوم بودن ساعت در برابر آب قانون نیست و قراردادی میباشد (ISO 2281) که در صورت ضربه نخوردن و مراقبت صحیح، ساعت در برابر آب مقاوم باقی می ماند و در غیر اینصورت از این محدوده خارج میگردد. به هیچ عنوان توصیه نمیشود که با همراه داشتن ساعت به ورزشهای آبی نظیر شنا، واترپلو یا اسکی روی آب بپردازید. به خصوص در مورد ساعت هایی که سردسته تنظیم آنها ( CROWN ) به صورت پیچی در جای خود بسته نمی شوند.

توصیه میکنیم در صورتی که ساعت شما در تماس مستقیم آب میباشد و یا اینکه ساعت شما به هر دلیل مرطوب و خیس است، از باز نمودن سردسته تنظیم آن (CROWN) و یا فشردن دکمه های کرنومتر تا خشک شدن کامل ساعت، جدا خودداری نمایید.

سرویس ساعت مچی آب خورده

اگر ساعت شما به طور معمول در معرض تماس با آب میباشد، بررسی و سرویس ساعت شما حداقل سالی یکبار ضروری است. زیرا واشرهای بکار رفته درب پشت، دور شیشه، سردسته و … از جنس نایلون، تفلون و یا پلاستیک میباشد که در اثر مرور زمان فرسوده شده و باعث کاهش مقاومت ساعت در برابر نفوذ آب میشود.

تاثیر تغییر ناگهانی دما

تا این قسمت از راهنمای تنظیم و استفاده درست از ساعت مچی، با نکاتی درباره ماندگاری بهتر ساعت مچی در برابر آب آشنا شدیم. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که دمای آب داخل جکوزی، سونا و یا دوش آب گرم میتواند در تغییر شکل واشرهای آب بندی ساعت بسیار موثر باشد. به خصوص اگر ساعت به سرعت از یک دمای بالا وارد آب سرد بشود. ( مانند خروج از سونا و وارد شدن به حوضچه آب سرد )

تغییر ناگهانی و سریع فشار ( مانند شیرجه به داخل استخر حتی شیرجه سطحی )، و یا فرو بردن دستها در آب هنگام شنا، باعث افزایش فشار به ساعت شده و احتمال ترک برداشتن و حتی پارگی واشرهای آب بندی را افزایش داده، در نتیجه نفوذ آب به داخل ساعت را ممکن میسازد. در صورت استفاده از ساعت در فعالیت های مرتبط با آب (مانند هنگام شنا) توصیه میشود حتما از مدل ساعت هایی که سردسته ی آنها به صورت پیچی بسته و محکم میشود، استفاده نمایید.

برای اطلاع از راهنمای درجه بندی مقاومت ساعت در برابر آب شما را به مقاله مربوطه ارجاع میدهیم. به این منظور روی این لینک کلیک کنید.

جمع بندی راهنمای نحوه صحیح تنظیم و استفاده از ساعت مچی

20 نکته از نکاتی مهم درباره ماندگاری بهتر ساعت مچی

نکاتی درباره ماندگاری بهتر ساعت مچینکته 1:

ساعت خود را از تماس با مواد شیمیایی خورنده مانند بعضی از اقسام صابون ها و یا آبهای حاوی کلر جدا محافظت نمایید.

نکته 2:

سعی کنید در فواصل معین، ساعت خود را تمیز نمایید. برای این کار میتوانید با استفاده از مقداری آب ولرم خالص و مقدار بسیار ناچیز صابون محلول در آن و با استفاده از یک مسواک نرم و به آرامی و دقت کثیفی های موجود بر روی ساعت را تمیز نمایید.

نکته 3:

توجه داشته باشید که در انتهای عمل شستشوی ساعت حتما هیچ اثری از صابون بر روی ساعت و اجزای آن باقی نماند و ساعت به وسیله یک تکه پارچه لطیف (مانند جیر) کاملا خشک گردد. در ضمن میتوانید با مراجعه به هر یک از نمایندگی های مجاز از شستشوی کامل ساعت خود توسط متخصصین (با استفاده از دستگاه مخصوص) بهره مند گردید.

نکته 4:

در صورتی که ساعت شما از کار باز مانده و یا عقب میماند، نسبت به تعویض باتری ساعت خود تحت نظارت نمایندگی های معتبر اقدام نمایید.

نکته 5:

توصیه میگردد حتی اگر قصد ندارید از ساعت کوارتز (دارای باتری) خود برای مدتی استفاده نمایید، به جای اینکه از فعالیت آن جلوگیری کنید (کشیدن دسته کوک به حالت تنظیم) اجازه دهید تا ساعت به طور طبیعی به مکانیسم کاری خود ادامه دهد.

نکته 6:

هر چند وقت یکبار از بسته بودن سردسته ساعت خود به طور کامل مطمئن شوید.

نکته 7:

از به کار بردن عطر و مرطوب کننده ها در محل استفاده ساعت خودداری نمایید. انواع بند ساعت های فلزی، چرمی، ساتن و … و قطعات داخلی ساعت، مستعد فرسایش تدریجی در اثر تماس و مجاورت با انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، شیمیایی و رطوبت میباشند.

نکته 8:

بند ساعت خود را به طور مرتب چک نمایید و مطمئن شوید که بند، شل یا فرسوده نشده باشد. در صورت نیاز قفل بند را مکم تر نموده و یا از بند جدیدی استفاده نمایید. در صورت کوتاه نمودن قسمتی از بند ساعت ( یا تعویض هر قطعه از ساعت خود ) حتما آن را نزد خود نگه دارید. در مواقعی که قسمتی از ساعت یا بند شما صدمه ببیند، استفاده از آن قطعات سودمند خواهند بود.

نکته 9:

نکته مهم دیگر از مجموعه نکاتی در راهنمای تنظیم و استفاده درست درباره ماندگاری بهتر ساعت مچی، آب کاری (رنگ) ساعتها در صورت تماس نداشتن با مواد شیمیایی (کرم، عطر، اسپری و …)، آرایشی و بهداشتی و سایش غیر معمول، در زمان معینی دارای گارانتی میباشد. این عوامل خصوصا میتوانند در تغییر رنگ ساعت های طلایی رنگ و رزگلد موثر باشند.

نکته 10:

توجه داشته باشید که قیمت یک ساعت لزوما رابطه ای مستقیم با مقاوم بودن آن ندارد. برای مثال ساعت هایی که از سرامیک ساخته شده، علی رغم قیمت بالای آن، بسیار حساس و شکننده میباشند.

نکته 11:

ساعت هایی که بند یا قاب آنها از جنس استیل میباشند، بعد از مدتی استفاده کدر شده و دارای خش میشوند. شما میتوانید با مراجعه به یکی از نمایندگی های معتبر، ساعت خود را پالیش نمایید. این کار باعث از بین رفتن خط و خش های ایجاد شده بر روی ساعت و تغییر ظاهر آن به حالت اولیه میگردد.

نکته 12:

توصیه میشود از تماس ساعت هایی با بند غیر فلزی همچون چرم، پارچه ای، ساتن و … با آب خودداری کنید. در غیر اینصورت آب باعث پوسیدگی سریع بند میگردد و اصولا بند ساعت هیچگاه شامل گارانتی نمیباشد. در صورت تماس تصادفی آب با بند غیرفلزی ساعت خود، سریعا نسبت به خشک کردن آن با پارچه ای نرم و تمیز اقدام نمایید.

نکته 13:

حساسیت ساعت های اتوماتیک در مقابل ضربه به مراتب بیشتر از ساعت های کوارتز میباشد. لذا مراقبت بیشتری را طلب مینماید.

نکته 14:

از قراردادن ساعت خود در مجاورت وسایلی که حاوی آهن ربا میباشند (مانند بلندگوهای کامپیوتر) جدا خودداری فرمایید. چرا که این مجاورت میتواند به ساعت شما آسیب جدی وارد نماید.

نکته 15:

به طور معمول، دست نمودن ساعت در هنگام ورزش و یا فعالیت هایی که مستلزم تحرک میباشد، توصیه نمیشود مگر برای آن گروه از ساعت هایی که اختصاصا برای ورزش طراحی گردیده اند.

نکته 16:

از اصابت هر گونه ضربه به ساعت خود جلوگیری کنید. ضربه شدید میتواند به اجزای داخلی ساعت صدمه وارد نموده، بر روی شیشه ساعت خراش ایجاد کرده و باعث شکستگی آن شود. و یا حداقل میتواندباعث از بین رفتن مقاومت ساعت شما در برابر نفوذ آب گردد. رعایت این موضوع به طور ویژه در مورد ساعت هایی که دارای قسمت های متحرک میباشند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

ساعت های مکانیکی، اتوماتیک و کوارتز دارای قسمت های متحرک میباشند. ولی ساعت های دیجیتالی فاقد هر گونه قسمت متحرک هستند و در نتیجه ضربه فقط میتواند در حالت عادی به شیشه اینگونه ساعت ها آسیب برساند.

نکته 17:

اگر چه که ساعت های طلایی رنگ و رزگلد جهت حفظ رنگ و جلای خود، نیاز به محافظت بیشتری دارند، ولی اصولا رنگ ساعت های مذکور به مرور زمان (در اثر اکسید شدن و سایش) تغییر پیدا میکند. چرا که اینگونه رنگ ها در اثر آبکاری ایجاد گردیدهو لزوما دارای آلیاژ طلا نمیباشند.

نکته 18:

ضد خش بودن شیشه یا سرامیک به معنی مقاومت آنها در برابر تماس با هر نوع ماده ای نمیباشد. طبیعتا اگر بر روی شیشه یا سرامیک با جسمی سخت تر از آن (مانند الماس) کشیده شود، بروز خط و خش اجتناب ناپذیر میگردد.

نکته 19:

از قراردادن ساعت در معرض مستقیم نور آفتاب برای مدت طولانی خودداری نمایید. چرا که باعث تغییر رنگ بندهای غیرفلزی (همچون چرمی، پارچه ای، ساتن و …) و کاهش عمر آن میگردد.

نکته 20:

لازم به ذکر است که در صورت باز شدن و تعمیر ساعت خارج از نمایندگی های مجاز شرکت (حتی جهت تعویض باتری) گارانتی ساعت شما ابطال میگردد. جهت استفاده از هرگونه خدمات پس از فروش، همراه داشتن کارت گارانتی و فاکتور فروش شرکت یا نمایندگی الزامی است. درباره گارانتی ساعت مچی و شرایط استفاده از آن بیشتر بدانید…

در این مقاله از سایت مرجع تخصصی مطالب  و راهنمای جامع حوزه ساعت مچی، با راهنمای نحوه صحیح تنظیم ، استفاده و نکاتی درباره ماندگاری بهتر ساعت مچی آشنا شدیم. اگر به نکته ی دیگری در این باره اشاره نشده است، آن را در بخش کامنت ها با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. همچنین ویدئویهای بیشتر ما را در کانال آپارات مجله ساعت دنبال بفرمایید. با تشکر از همراهی شما کاربران گرامی سایت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا