تمام مطالبمقالات

نحوه کارکرد و نگهداری ساعت اتوماتیک

هر آنچه باید درباره ساعت اتوماتیک بدانید...

در یکی دیگر از مطالب آموزشی سایت تخصصی مجله ساعت قصد داریم تا شما را با نحوه کارکرد و همینطور نگهداری درست از ساعت اتوماتیک آشنا کنیم. ساعت های اتوماتیک یکی از خاص ترین طراحی ساعت در اکثر برندها میباشد. اغلب ظاهر زیبای این ساعت ها نظر هر سلیقه ای را به خود جلب میکند. ما در یکی از مقالات سایت با عنوان انواع موتور ساعت مچی مختصری درباره این تکنولوژی توضیح داده ایم. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این قسمت با نحوه کوک کردن ، ویژگی ها و دقت ساعت اتوماتیک آشنا میشویم. شاید از خود بپرسید تفاوت ساعت اتوماتیک با دیگر انواع ساعت مانند کوارتز یا سولار در چیست که در ادامه به این مورد نیز اشاره خواهیم کرد. در نهایت در انتها نیز برای جمع بندی درباره مزایا و معایب ساعت اتوماتیک صحبت میکنیم.

نحوه کارکرد ساعت اتوماتیک

نحوه کارکرد ساعت اتوماتیک
ساعت های اتوماتیک بر پایه یک سیم پیچ خودکار کار میکنند. این ساعت ها به وسیله یک لنگر و فنر که در موتور ساعت تعبیه شده به وسیله فعالیت روزمره و طبیعی دست کار میکنند. مادامی که این گونه ساعت ها در دست شما باشد، به فعالیت خود ادامه میدهد. وقتی این ساعت را کنار میگذارید، بسته به فعالیت دست شما در زمانی که ساعت را روی دست بسته بودید، بعد از مدتی از کار می افتد یا اصطلاحا میخوابد. در این حالت دوباره با یک تکان ساده و بستن مجدد روی دست به کار خود ادامه میدهد. در نتیجه این امر ساعت شما به تنظیم مجدد نیاز دارد.

ذکر این نکته درباره ساعت اتوماتیک خالی از لطف نیست که بدانید آنها نوعی از ساعت های مکانیکی هستند که نوع دیگر خود ساعت های کوکی میباشد که برای فعالیت باید ساعت را کوک کنید که مکانیزم مشابهی به ساعت های اتوماتیک دارند.

نحوه کوک کردن ساعت اتوماتیک

همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، وقتی ساعت اتوماتیک را از دست خارج کرده و برای طولانی مدت از آن استفاده نمیکنیم، از کار می افتد و باید شارژ و تنظیم مجدد شود. برای این کار کافی است تاج ساعت را روی صفر قرار دهید و ساعت را در جهت عقربه های ساعت یا در راستای افقی عرض شانه خود به چپ و راست تکان دهید. این کار را تا 30 تا 40 بار انجام دهید تا ساعت به خوبی شارژ مجدد شود. یکی از راه های کمک کننده برای مواقعی که ساعت اتوماتیک را از دست خارج میکنید تا از کار نیفتد، استفاده از یک وایندر است. وایندر یک نوع پایه ساعت یا باکس نگهداری ساعت های اتوماتیک است که ساعت اتوماتیک را تکان داده تا از کار نیفتد.

ویژگی های ساعت اتوماتیک

از ویژگی های ساعت اتوماتیک میتوان به عدم نیاز آنها به باتری اشاره کرد. همین امر میتواند یک توجیه اقتصادی برای برخی از افراد باشد. انرژی استخراج شده از حرکت دست را در روتور خود ذخیر میکند و تا مدت زمان مناسبی انرژی مازاد ذخیره شده را در هنگام خواب یا مواقعی که ساعت را از دست خارج میکنید، در روتور خود نگهداری میکند تا ساعت نخوابد. اگر ساعت شما به خوبی شارژ شده باشد، بین 12 تا 48 ساعت میتواند بدون استفاده کار کند.

دقت ساعت اتوماتیک چقدر است؟

این سوالی است که خیلی از کاربران سایت تخصصی ساعت درباره نحوه کارکرد و نگهداری ساعت اتوماتیک از ما میپرسند. یکی از سوالاتی که باعث شده تا این مقاله را به مقالات سایت خود اضافه کنیم، همین امر بود. اگر بخواهیم به صورت مقایسه ای عنوان کنیم، باید گفت که دقت ساعت اتوماتیک نسبت به ساعت های کوارتز یا باتری دار پایین تر است. البته کیفیت متریال استفاده شده در ساعت در دقت آن تاثیر بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال ساعت اتوماتیک ساخت سوئیس و اورجینال دارای دقت بالایی میباشد. یک یا دو ثانیه عقب زدن در هفته در ساعت های اتوماتیک طبیعی است ولی برای بیش از 3 یا 4 ثانیه عقب زدن برای سرویس مجدد باید به نمایندگی یا فروشنده ساعت مراجعه بفرمایید. به طور کلی میتوان گفت که ساعت های اتوماتیک نیز دقت قابل قبول و خوبی را دارند.

نحوه نگهداری از ساعت های اتوماتیک

نحوه نگهداری از ساعت اتوماتیک
نگهداری از ساعت اتوماتیک دارای دو جنبه است. یکی عملکرد که در بالا توضیح دادیم و یکی هم ظاهری که در اینجا به این قسمت اشاره خواهیم کرد. ساعت های اتوماتیک با توجه به ظرافتی که در طراحی و ساخت آنها به کار رفته است، به ضربه شدید حساس هستند که گاها ممکن است یک ساعت اتوماتیک بعد از ضربه دیگر نتواند مورد استفاده قرار بگیرد. پس باید این نکته را مد نظر خود قرار دهید که اگر خوب از ساعت استفاده میکنید به سراغ ساعت اتوماتیک بروید.

ویژگی و معایب ساعت اتوماتیک و تفاوت آن با ساعت های کوارتز در یک نگاه:

ویژگی:

1- عدم نیاز به باتری
2- طراحی زیبا
3- ظرافت

معایب:

1- حساسیت بالا به ضربه

سخن پایانی:

در این مطلب به نحوه کارکرد و نگهداری از ساعت اتوماتیک پرداختیم. همچنین دریافتیم که نحوه کوک یا شارژ کردن، ویژگی و معایب و دقت ساعت اتوماتیک و تفاوت آن با ساعت کوارتز به چه صورت است. اگر سوال بیشتری درباره ساعت اتوماتیک دارید، میتوانید در بخش کامنت های همین مطلب از ما بپرسید تا این تجربه برای خود و دیگران نیز به اشتراک گذاشته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا