تمام مطالبمقالات

آشنایی با اصطلاحات تخصصی ساعت مچی

درباره اجزای ساعت مچی بیشتر بدانید...

در یکی دیگر از مطالب آموزشی سایت مجله تخصصی ساعت میخواهیم با یک مبحث جذاب آشنا شویم. در اینجا قصد داریم تا شما را با اصطلاحات تخصصی دنیای ساعت مچی آشنا کرده و درباره اجزای تشکیل دهنده انواع ساعت مچی بیشتر بدانیم. قطعا وارد هر فروشگاه ساعت حضوری یا اینترنتی شده باشید، با واژگانی برخورد کرده اید که برای اولین بار شنیده باشید. ما در این مطلب با چند اصطلاح پایه و تخصصی صنعت ساعت در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله جذاب همراه ما باشید تا هنگام خرید ساعت مچی با اطلاعات بیشتری یک انتخاب مناسب را داشته باشید.

سرفصل ها پنهان
2. اصطلاحات مرسوم و تخصصی ساعت مچی

اصطلاحات پایه ای ساعت مچی که هرکسی باید بداند

اصطلاحات پایه ای ساعت مچی
قاب یا CASE :

قاب یا همون بدنه ساعت میتواند از متریال مختلفی ساخته شده باشد. از موارد رایج در ساخت قاب یا بدنه ساعت میتوان به پلاستیک، رزین، فلز، تیتانیوم، سرامیک، چوب و … اشاره کرد که همان در طرح و شمایل مختلف مانند دایره که مرسوم ترین شکل قاب است تا مربع و مستطیل وجود دارند.

SUB-DIAL :

ساب دیال یا همان صفحه کوچکتر در صفحه که در برخی از ساعت ها نشانگر یک قابلیت خاص مانند نمایش ایام هفته، قابلیت نمایش 24 ساعته، ثانیه شمار و … میباشد.

شیشه یا CRYSTAL :

شیشه ساعت مچی نیز انواع مختلفی دارد. ما در مقاله انواع شیشه ساعت مچی در این باره بیشتر صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر در این موضوع اینجا کلیک کنید.

دکمه یا PUSHER :

دکمه یا فشاردهنده ها در ساعت مچی وظیفه ی راه اندازی اجزای داخلی ساعت را برعهده دارند. به عنوان مثال میتوان برای شروع یا اتمام کرنوگراف از دکمه یا PUSHER ها استفاده کرد.

موتور ساعت یا MOVEMENT :

موتور ساعت که قلب هر ساعت مچی تلقی میشود نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه در بخش اصطلاحات تخصصی به صورت جزئی به آنها اشاره خواهیم کرد. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره انواع موتور ساعت مچی داشته باشید، پیشنهاد میکنیم به مقاله مربوط به آن در سایت مجله ساعت مراجعه بفرمایید.

دسته کوک یا CROWN :

همان پیچ اصلی که برای تنظیمات اصلی ساعت مانند عقربه ساعت شمار، دقیقه شمار و … مورد استفاده قرار میگیرد. به دسته کوک، تاج نیز گفته میشود.

دیافراگم، روزنه، دهانه یا APERTURE :

به همان دریچه، دهانه یا روزنه ای که یک قابلیت ساعت در آن نمایان است دیافراگم گفته میشود. البته این واژه در صنعت ساعت استفاده زیادی نداشته و بیشتر در صنعت تکنولوژی و دوربین های عکاسی و فیلمبرداری مورد استفاده قرار میگیرد.

صفحه ساعت یا DIAL :

به اجزای صفحه ساعت مچی گفته میشود که میتواند شامل صفحه، اعداد، ثانیه شمار و … باشد. صفحه ساعت نیز همانند دیگر اصطلاحات تخصصی ساعت مچی یکی از اجزای مهم آن به حساب می آید که انواع مختلفی دارد. در ادامه با انواع صفحه ساعت مچی به صورت مختصر آشنا خواهیم شد.

عقربه ها یا HANDS :

عقربه نشانگر دقیق زمان روی صفحه ساعت هستند. این عقربه ها به صورت دوتایی یا در برخی ساعت ها به صورت 3 تایی هستند که با احتساب عقربه ثانیه شمار خواهد بود.

دور قاب یا بزل BEZEL ساعت:

دور قاب ساعت نیز در دو گونه ثابت و چرخشی وجود دارد که در ادامه اصطلاحات تخصصی نیز به این مورد اشاره خواهد شد.

بند ساعت ( STRAP، BRACELET یا WATCHBAND ) :

بند ساعت هم یکی از اجزای مهم در ساعت مچی میباشد که در مقاله ی انواع بند ساعت مچی نیز جرئی تر به آن پرداخته ایم. پیشنهاد میکنیم آن مقاله را نیز مطالعه بفرمایید.

اصطلاحات مرسوم و تخصصی ساعت مچی

موتور کوارتز یا الکترونیکی (QUARTZ)

موتور کوارتز
موتور کوارتز یکی از انواع موتور بوده که توسط باتری کار میکند. بسیار دقیق است و جدا از تعویض باتری ساعت، نگهداری و مواظبت نسبتا کمتری به دیگر موتورها دارد. همینطور نسبت به موتورهای اتوماتیک و مکانیکی دارای قیمت ارزان تری هستند.

موتور اتوماتیک (AUTOMATIC)

موتور اتوماتیک ساعت مچی
یکی از خاص ترین موتورهای ساعت، موتورهای اتوماتیک میباشد.این نوع موتور برای فعالیت، انرژی لازم خود را از حرکت دست دریافت میکنند. یک واژه اشتباه در قدیم رایج شده بود به عنوان ساعت های نبضی. در واقع ساعت های نبضی هیچ وجود خارجی ندارند و از قدیم الایام به اشتباه باب شده است. موتور اتوماتیک توسط حرکت جنبشی دست بر اساس یک لنگر شارژ شده و کار میکند.

نسبت به موتور کوارتز دقت پایین تری دارد و مراقبت بیشتری را نیز میطلبد. چرا که ساعت های اتوماتیک به ضربه حساس هستند. همچنین دارای قیمت بالاتری نسبت به موتور کوارتز میباشند.

موتور مکانیکی (MECHANICAL)

موتور مکانیکی ساعت
موتورهای اتوماتیک ساعت خود نوعی از موتورهای مکانیکی محسوب میشوند.تفاوت موتور مکانیکی با اتوماتیک در نحوه عملکرد آنهاست. موتور مکانیکی به وسیله کوک کردن یا شارژ دسته فنری که در موتور تعبیه شده کار میکند. بعد از آزاد شدن فنر، انرژی ذخیره شده حاص از کوک کردن شما، آزاد شده و موجب فعالیت ساعت خواهد شد.

دسته کوک یا تاج ساعت (CROWN)

دسته کوک یا کرون ساعت
دسته کوک یکی از اجزای مهم در ساعت مچی محصوب میشود. شاید در اصطلاحات تخصصی ساعت مچی این بخش از ساعت دارای نام های مختلفی باشد. به عنوان مثال کرون یا تاج ساعت نیز از دیگر اسم های این بخش به حساب می آید. کوک و تنظیمات اصلی و پایه ای ساعت از طریق دسته کوک انجام میشود. این دسته کوک در ساعت های کوارتز برای تنظیم و شروع و متوقف کردن عملکرد ساعت و در ساعت های مکانیکی برای شارژ و شروع و متوقف سازی فعالیت ساعت میباشد.

دور قاب یا بزل ساعت (BEZEL)

دورقاب یا بزل ساعت
دورقاب یا بزل ساعتبه شکل حلقه ای روی صفحه ساعت قرار گرفته و به نوعی شیشه ساعت را حفظ میکنند. در برخی مدلها از ساعت مچی از بزل به صورت چرخشی وجود دارد که قابلیت های خاصی اعم از زمان سپری شده، در برخی ساعت نیز تاچیمتر و … را نشان میدهند.

شیشه ساعت (CRYSTAL)

شیشه ساعت مچی
در مقاله انواع شیشه ساعت مچی به متریال مختلف آن اشاره کردیم. اگر بخواهیم به طور خلاصه درباره یکی از اجزای مهم ساعت مچی صحبت کنیم، باید گفت که شیشه از سه نوع اکریلیک، مینرال یا کریستال معدنی و سافایر کریستال یا یاقوت کبود تشکیل میشوند. همین سافایر کریستال دارای دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد که در برندهای متوسط به بالا از نوع مصنوعی و در برندهای لاکچری مانند رولکس، هابلو، پتک فیلیپ و … از نمونه طبیعی آن استفاده میشود.

قاب پشتی یا CASE BACK

قاب پشتی ساعت که از بیرون قابل نمایش نبوده، وظیفه ثابت نگه داشتن موتور ساعت را دارد. کسی که بخواهد تعمیرات ساعت انجام بدهد، جهت دسترسی آسانتر به بخش های مختلف ساعت، میتواند کیس بک را از جای خود برداشته و بعد از اتمام کار آن را سرجای خودش قرار دهد.

موتور یا کالیبر ساعت (CALIBER)

کالیبر مترادف همان موتور ساعت میباشد که در بالاتر به انواع آن اشاره کردیم. نام کالیبر زمانی به کار میرود که یک برند خاص، اسم ویژه ای برای موتور خود گذاشته باشد. به عنوان مثال این واژه را در برندی مثل فردریک کنستانت میبینیم.

قفل ساعت (BUCKLE)

قفل ساعت مچی
دنیای قفل ساعت هم مانند شیشه یا موتور دارای انواع مختلفی است. قفل ساعت بسته به بند آن میتواند از نوع خاصی باشد. برای آنکه بدانید انواع قفل ساعت مچی شامل چه مواردی میشود، شما را به مقاله مربوط به آن در سایت مجله ساعت ارجاع میدهیم. برای مطالعه روی لینک کلیک کنید.

صفحه ساعت یا DIAL

هر قابلیت یا هر طراحی ساعت باید روی صفحه آن اعمال شود. صفحه ساعت های مچی هستند که سبک یک ساعت را مشخص میکنند. یک صفحه ساده نشان از کلاسیک بودن آن است که به موجب آن تعیین میشود آن ساعت مناسب چه تیپ و استایلی خواهد بود. صفحه ساعت شامل المان های مختلف مانند عقربه ها، اعداد، صفحات کوچکتر یا SUB-DIAL ها و … میباشند. در بخش کامنت ها به ما بگویید چه نوع صفحه ساعتی را میپسندید؟ خلوت و ساده یا اسپرت با قابلیت های متنوع؟

پل یا BRIDGE

در واقع پل یک میله است که به صفحه ساعت متصل شده و وظیفه جای دادن اجزای درونی ساعت را برعهده دارد.

کرنوگراف (CHRONOGRAPH)

ساعت کرنوگراف
کرنوگراف را نیز مانند برخی از اجزای مهم ساعت مچی در مقاله ای مجزا توضیح داده ایم. اما به طور خلاصه باید آن را اینچنین تعریف کرد که کرنوگراف قابلیت اندازه گیری زمان سپری شده و سنجیدن فواصل زمانی را به ساعت مچی اضافه میکند. بعضی از دوستان فروشنده ساعت کلمه اشتباه سه موتوره به جای کرنوگراف را بین مردم رواج داده اند که واژه سه موتوره نیز کاملا اشتباه است. ساعت های کرنوگراف در واقع یک موتور دارند که با سه یا دو پنل ریزتر در صفحه قابلیت مذکور را به ساعت مچی به وجود می آورند. کرنوگراف را میتوان به نوعی همان کرنومتر نامید.

کرنومتر (CHRONOMETER / STOPWATCH)

کرنومتر یک واژه شناخته شده بین دنیای اصطلاحات تخصصی ساعت مچی به حساب می آید. این قابلیت که وظیفه نمایش زمان سپری شده از زمان شروع تا توقف آن را دارد، در ساعت های دیجیتال مانند سری جی شاک برند کاسیو دیده میشود.

چرخ دنگ یا تعادل ساعت (BALANCE WHEEL)

بخش اصلی هر ساعت مکانیکی، چرخ دنگ یا تعادل آن است. این قسمت حرکت فنر اصلی مارپیچ شده را کنترل کرده که همین امر سبب حفظ زمان برای ساعت میباشد. به طور خلاصه یا ساده تر میتوان گفت که انرژی لازم را به اجزای نگه دارنده ساعت منتقل کرده و همینطور حرکات نوسانی آن شمارش شوند.

چرخ دنده ها یا GEAR TRAIN

وظیفه اصلی چرخ دنده ها انتقال شارژ فنر به چرخ دنگ است که این عمل با یک درگیری بین چرخ دنده ها به وجود می آید، اتفاق خواهد افتاد. چرخ دنده مجموعه ای از چرخ دنده هاست که روی یک قاب قرار گرفته اند.

درزگیر یا GASKET

در محاوره این بخش از اجزای ساعت مچی را واشر مینامیم. این حلقه ها از نوعی پلاستیک خاص یا نئوپرن ساخته میشود. وظیفه ی واشر نیز جلوگیری از ورود گرد و غبار، آب، روغن و … است. این وسیله فضای خالی مابین درب پشتی و قاب را پر کرده و همین امر سبب جلوگیری از ورود دیگر ذرات خواهد شد.

روتور یا ROTOR

این نوع از اصطلاحات تخصصی ساعت مچی را شاید کمتر شنیده باشید. این بخش بیشتر در مکانیسم ساعت های اتوماتیک دیده میشود که فنز اصلی را با نوسان های آزادانه خود به حرکت در می آورند. این قطعه از اصلی ترین قطعه ها محسوب شده که بدون آن امکان کارکرد ساعت مچی وجود نخواهد داشت.

کوک کننده یا WINDER

وایندرها دو نوع دارند. یکی به صورت قطعه کوچک و ظریف درون ساعت کار میشود تا به آرامی ساعت مکانیکی را چرخانده که در نتیجه آن فنر اصلی شارژ شود. دستگاه های وایندر هم مانند جعبه ساعت وجود دارد که ساعت های مکانیکی را برای مواقعی که از آنها استفاده نمیشود، درون آن قرار داده تا دستگاه، ساعت را شارژ نگه دارد و از خوابیدن ساعت جلوگیری شود.

رقاصک ساعت یا BALANCE WHEEL

این بخش از اجزای ساعت مچی، زمان سنجی است که با یک سرعت ثابت حرکت کرده که همین امر باعث شده تا چرخ دنده های ساعت به حرکت دربیایند. اغلب نیز در ساعت های مکانیکی و کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. حرکت رقاصک به صورت چرخش عقب و جلو است و به وسیله یک فنر به مرکز خود برمیگرد. این قطعه را فنر تعادل هم مینامند.

محرک دستی یا HAND WOUND

این بخش در ساعت های مکانیکی کوکی کاربرد دارد که برای شارژ کردن و انتقال نیرو به چرخ دنده و چرخ تعادل استفاده میشود. به صورت خلاصه یک چرخ وزنه ای که با یک سرعت ثابت به عقب و جلو میرود.

ساعت جهانی یا گرینویچ GMT

گرینویچ چیست؟ روی این لینک کلیک کنید تا اطلاعات دقیقتری برای دانستن این مطلب به دست آورید. اما به صورت خلاصه باید گفت که ساعت گرینویچ یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی ساعت مچی است که قابلیت تنظیم کردن دو یا سه منطقه زمانی را خواهد داشت.

دو زمانه یا DUAL TIME

همانطور که از نامش پیداست، ساعت های مچی که دارای این قابلیت هستند، قادر هستند تا دو زمان را به نمایش بگذارند. این قابلیت بیشتر برای ساعت های آنالوگ کاربرد دارد چرا که ساعت های دیجیتال میتوانند بیشتر از دو زمان را نشان دهند.

شاخص ها، اندکس یا INDICES

اندکس ساعت
نشانگر یا اعدادی که روی صفحه ساعت قرار دارند را اندکس میگویند. طبق تصویر بالا، اندکس دارای انواع و شکل های مختلف میباشد. در برندهای بزرگ، اندکس روی صفحه ساعت با ظرافت خاصی چسبانده یا پیچ میشوند.

آویز، پایه یا کتف قاب (LUGS)

کتف یا پایه قاب، همان محل اتصال بدنه و بند ساعت است. این بخش دارای اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد.

فنر تعادل یا BALANCE SPRING

فنری از جنس فلز که به رقاصک ساعت وصل شده تا سرعت نوسانات رقاصک را تنظیم و هماهنگ نگه دارد. این قطعه در ساعت های مکانیکی به جرخ تعادل متصل میشود که به سبب آن چرخ تعادل هنگام کار کردن ساعت نیز به کار می افتد. در نتیجه سرعت چرخش، نوسانات و حرکت عقربه ها را کنترل میکند.

جعبه فنر ساعت (SPRING BOX)

یک بخش محفظه ای مانند که فنر اصلی در آن تعبیه شده است. با هر بار چرخاندن، فنر نیز پیچیده شده  و انرژی ذخیره شده را در خود نگهداری میکند.

شاه فنر یا MAINSPRING

فنر لوله ای شکل که وقتی ساعت کوک میشود، جمع شده و انرژی را در خود ذخیره میکند. سپس فشار ناشی از باز شدن فنر موجب کار کردن ساعت مچی خواهد شد.

بزل چرخشی یا ROTATING BEZEL

بزل چرخشی ساعتاین قطعه از اجزای ساعت مچی یک قاب قابل چرخش است که به صورت شماره گذاری شده روی قاب قرار گرفته و بعضا در برخی ساعت ها وجود دارد. کار آن نیز اندازه گیری زمان، نمایش ساعت، دقیقه یا تاریخ است.

استیل ضد حساسیت یا ANTI ALLERGY

ساعت استیل ضد حساسیتدر مورد این واژه از اصطلاحات تخصصی دنیای ساعت و زیورآلات هم در یک مقاله مجزا به صورت کامل توضیح داده ایم. میتوانید به مقاله انواع جنس استیل در ساعت مچی مراجعه بفرمایید. به طور خلاصه باید گفت که استیل سه نوع متداول دارد. 304 ، 316 یا 318 و 904 . بهترین نوع استیل که در ساعت های عموما رده بالا استفاده میشود که قیمت های میلیون دلاری دارند از نوع 904 استفاده میشود. در ساعت های برند که در بازار ایران مشاهده میفرمایید استیل نوع 316 یا همان استیل ضد حساسیت استفاده میشود که آن نیز بهترین نوع استیل میباشد. 304 نیز که کیفیت مناسبی ندارد، معمولا در ساعت های کپی و رده پایین استفاده میشود.

توربیلون (TOURBILLON)

ساعت مچی توربیلونتوربیلون در ساعت های مکانیکی پیشرفته استفاده میشود. نوعی چرخ دنگ است که برای جلوگیری از آثار آسیب زننده جاذبه بر روی موتور ساعت استفاده میشود. ساعت های توربیلون دار از ساعت های فاقد توربیلون گران تر هستند.

ساعت جهانی یا WORLD TIME

این قابلیت هم در ساعت های دیجیتال و هم در ساعت های آنالوگ دیده میشود. به نوعی یک ساعت یا صفحه نمایشگر که زمان 24 منطقه یا بیشتر از آن را روی ساعت مچی به نمایش در می آورد. به این صورت که در تنظیمات ساعت نام هر کشوری که در چارت ساعت تعریف شده است را انتخاب کرده و بدین صورت زمان آن منطقه یا کشور روی ساعت نمایش داده خواهد شد.

تقویم دائمی یا FULL CALENDAR

همانطور که از نام این بخش پیداست ساعت هایی که دارای این قابلیت هستند میتوانند روز، ماه، تاریخ را بدون نیاز به تنظیم نمایش دهند. این مورد با احتساب سال های کبیسه نیز قابل اجرا میباشد.

تاچیمتر یا سرعت سنج (TACHYMETER)

ساعت تاچیمتر دار
تاچیمتر یکی از اجزای جذاب و کاربردی ساعت مچی به حساب می آید. اگر میخواهید به صورت کامل درباره این قابلیت اطلاعات دقیقتری داشته باشید، پیشنهاد میکنم مقاله تاچیمتر چیست را مطالعه بفرمایید. تاچیمتر همان سرعت سنج است. وظیفه آن اندازه گیری سرعت بر حسب زمان طی شده در یک مسافت مشخص یا بالعکس محاسبه مسافت طی شده بر حسب سرعت در یک زمان مشخص میباشد. ساعت های تاچیمتر دارای اعدادی معمولا از 60 تا 500 هستند که روی لبه یا دور بزل ساعت حک میشوند.

ساعت ضد آب یا WATER RESISTANCE

ساعت ضد آب
بحث ضدآبی یک بحث تخصصی در دنیای ساعت محسوب میشود. درباره ضد آب از اصطلاحات تخصصی ساعت مچی در مقاله ای مجزا توضیح دادیم. حتما و حتما پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید تا اگر قصد خرید یک ساعت ضد آب را دارید، یک انتخاب درست و صحیح را داشته باشید. ساعت ضد آب به ساعتی گفته میشود که بتوان با آن شنا کرد. اغلب ساعت های اورجینال موجود در ایران در برندهای مختلف، در حد شستشوی دست یا پاشیدگی آب روی ساعت مقاومت دارند. اما اگر با ساعت قصد شنا کردن دارید، یک سری برندهای خاص را باید انتخاب کنید.

سازندگان هر ساعت پشت درب یا صفحه ساعت، میزان مقاومت آن در برابر آب را عنوان میکنند. در اکثر موارد با اعدادی مانند 3atm، 5atm، 10atm یا 20atm مواجه خواهید شد. اگر 3atm نوشته شده بود، در حد شستشوی دست یا پاشیدگی آب روی ساعت، 5atm یا 50 متر در حد استحمام، 10 atm یا 100 متر شنای کم عمق و 20atm یا 200 متر برای شنای عمیق مقاومت خواهند داشت.

شب نما یا ILLUMINATION

ساعت مچی شب نما
شب نما صرفا جهت زیبایی ساعت در شب روی ساعت ها به کار میروند. جنبه ی دیگر آن نمایش ساعت در تاریکی مطلق است. برای این کار از فسفری مواد شب رنگ استفاده میشود. این شب نماها به دو صورت وجود دارند. در برخی ساعت ها از سنگ کانی استفاده میشود که در تاریکی از خود نور ساطع میکند که جزو مواد گرانقیمت بوده و روی انواع ساعت لاکچری مورد بهره برداری قرار میگیرد. نوع دیگر هم نوعی ماده شیمیایی است که با توجه به انرژی نور ذخیره شده، بازتاب نور را انجام خواهد داد.

زنگ هشدار یا ALARM

از دیگر اصطلاحات تخصصی ساعت مچی ، آلارم یا زنگ هشدار است. معمولا تمام ساعت های دیجیتال دارای زنگ هشدار هستند. این قابلیت در ساعت مچی مانند آلارم تلفن همراه است و در زمانی که نمیتوانید از گوشی خود استفاده کنید، میتوانید ساعت خود را روی زنگ تنظیم کنید.

نمایش حالت ماه یا MOONPHASE

ساعت مون فیس
ساعت های مون فیس، ساعت هایی هستند که حالت ماه در آسمان را نمایش میدهند. آن قسمت قابل مشاهده ماه در آسمان که هنگام گردش به دور زمین دیده میشود را روی صفحه ساعت خواهید دید.

بلک پی وی دی BLACK PVD

ساعت های فلزی با رنگ مشکی از یک تکنولوژی به اسم بلک PVD استفاده میکنند. استیل خام رنگی ندارد و رنگ آن همان رنگ استیل یا نقره ای میباشد. با این تکنولوژی استیل خام را به رنگ مشکی درمی آورند. ساعت های استیل طلایی و رزگلد هم به ترتیب آبکاری طلا و برای رزگلد هم از آلیاژ مس استفاده میشود.

قلب باز یا OPEN HEART

ساعت مچی قلب باز
ساعت قلب باز یا open heart یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی ساعت مچی به حساب می آید. ساعت مکانیکی که یک بخش از موتور آن قابل مشاهده است را قلب باز میگویند.

اسکلتون یا SKELETON

ساعت مچی اسکلتون
ساعت های اسکلتون نیز اغلب در ساعت های اتوماتیک دیده میشود.ساعت هایی که اجزای داخلی یا موتور ساعت مچی از بیرون قابل مشاهده باشد را اسکلتون میگویند. این نوع طراحی در اکثر برندها دیده میشود تا قدرت طراحی و ساخت ساعت خود را به رخ رقیبان بکشند.

سرامیک CERAMIC

برخی از ساعت های مچی دارای بدنه یا بند سرامیک به جای استیل هستند. سرامیک به دو صورت مصنوعی و طبیعی وجود دارد که در ساعت های متوسط به صورت مصنوعی و در ساعت های لاکچری از نوع طبیعی صیقل داده شده آن استفاده میشود. از مزایای سرامیک میتوان به ضد خط و خش بودن آن و از معایب آن میتوان به طرد بودن و حساس بودن آن نسبت به ضربه اشاره کرد.

رفرنس نامبر

یکی از اصطلاحات تخصصی که بیشتر در انواع ساعت مچی اورجینال مورد استفاده قرار میگیرد. رفرنس نامبر یا همان کد شناسایی هر ساعت مچی میباشد. هر کدام از ساعت های اورجینال شرکتی دارای این شماره خاص هستند که به نوعی شناسنامه آنها محصوب میشود.

جمع بندی:

در این مطلب از مقالات سایت مجله ساعت با اصطلاحات تخصصی و اجزای ساعت مچی آشنا شدیم. اگر موردی عنوان نشد یا درباره هر کدام از موارد سوالی دارید، در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید. در نهایت کمال تشکر را داریم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام و عرض ادب. ممنون از دقت و بازخورد شما. بله. به زودی درباره انواع شیشه ساعت مچی مقاله ای در سایت آپلود خواهد شد. بعد آن لینک جایگذاری میشود. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا