تمام مطالبمقالات

آشنایی با خانواده ساعت های رولکس

کالکشن های رولکس

در یکی دیگر از مقالات تخصصی سایت مجله ساعت قرار است تا با خانواده ساعت های برند رولکس یا بهتر است بگوییم کالکشن های رولکس آشنا شویم. قبل از آن همانطور که احتمالا میدانید، رولکس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ساعت سازی سوئیسی در دنیا میباشد که حدود 1/5 قرن قدمت دارد. در مقاله ی تاریخچه برند رولکس در مورد کلیات این کمپانی توضیحات تکمیل تری داده ایم. اما در این مطلب میخواهیم تا با کالکشن های این برند پرطرفدار آشنا شویم. شاید نام برخی از آنها مانند رولکس ساب مارینر submariner یا دیت جاست datejust یا حتی دی دیت daydate را شنیده باشید. در این مطلب به صورت جرئی تری به بررسی این خانواده ها خواهیم پرداخت. پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با همه خانواده های برند لوکس ساعت سازی رولکس

خانواده ساعت های دی دیت day-date رولکس

خانواده ساعت های دی دیت رولکس
همانطور که از نام ساعت دی دیت مشخص است، در طراحی این نوع از خانواده یا کالکشن ساعت های برند رولکس، به صورت همزمان هم روزشمار ماه و هم ایام هفته را خواهیم داشت. در کنار عدد 3 تاریخ شمار که با شیشه ذره بینی که به نوعی شناسنامه ساعت رولکس میباشد، تعبیه شده است. ایام هفته را نیز در قسمت بالایی ساعت یعنی عدد 12 قرار داده شده است. در طراحی سری دی دیت اعداد به صورت یونانی، لاتین و یا حتی سفارش کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت اعداد عربی یا فارسی نیز ساخته شده است.

ساعت دی دیت رولکس در سال 1956 میلادی به عنوان نخستین ساعت مچی ضدآب با کرنومترخودکوک معرفی شد که تقویم آن در آن زمان و حتی هم اکنون نیز بسیار خاص و چشم نواز بوده است.

ساعت های دی دیت 40 امروزه دارای موتور مکانیکی خودکوک نسل جدید و کالیبر 3255 میباشد که تماما توسط کمپانی رولکس ساخته شده است. این نوع موتور با داشتن 14 گواهی ثبت که تماما قدرت، نظم، دقت، مقاومت در برابر ضربه و میدان های مغناطیسی، راحتی استفاده و … را به بهترین شکل نمایش میدهد.

خانواده ساعت های دیت جاست datejust رولکس

خانواده ساعت های دیت جاست رولکس
این کالکشن از خانواده ساعت های برند رولکس فقط دارای نشانگر تاریخ یا همان روزهای ماه میباشد. همانند سری ساعت دی دیت رولکس، این سری فقط نشانگر ایام هفته را ندارد. ساعت دیت جاست رولکس در سال 1945 اولین ساعت ضدآب خودکوک بود که روزهای ماه را به زیبایی در معرض دید قرار میداد. گویی میتوان گفت که این خانواده الگویی برای دیگر برندها بود تا از طراحی اصیل رولکس الگوبرداری کنند. شکل شاخص قاب اویستر، دور قاب شیار دار از جنس طلای 18 عیار سفید یا طلایی، عدسی سیکلوپس روی روزنه تاریخ که به صورت ذره بینی و واضح تاریخ را نمایان خواهد کرد، همگی در هویت اصلی این کالکشن نقش مهمی دارند.

مدلهای ساعت دیت جاست رولکس در سه اندازه 31، 36 و 41 میلیمتر ساخته شده است. هر کدام از اندازه ها با رنگبندی و متریال مختلفی به بازار عرضه میشوند. از جمله جذابترین طراحی های معرفی شده در این کالکشن از خانواده ساعت های برند رولکس، میتوان به صفحه های الماس نشان یا صفحه های صدف مرواریدی، نقوش لیزری جوبیلی، نخل و شیاردار اشاره کرد.

مدلهای دیت جاست با طراحی بزل صاف، خمیده، شیاردار یا الماس نشان نشان دهنده شخصیت صاحب ساعت میباشد. دور قاب این خانواده همیشه از طلای سفید، طلایی یا اور رُز ساخته میشود که همین امر سبب جذابیت مدلهای این کالکشن شده است. در برخی موارد دور قاب ساعت ها با الماس برلیان توسط متخصصین رولکس دستچین و در عین حال با دست نیز روی بزل چیده میشوند.

بندهای معروف جوبیلی رولکس که امروزه در اکثر طراحی های دیگر برندهای کوچک و بزرگ دیده میشود، برای اولین بار منحصرا برای معرفی Oyster Perpetual Datejust در سال 1945 میلادی طراحی و ساخته شد. این بند معروف به بند رولکسی از مقاومت بالا برخوردار بوده که به شکل آسان قابل استفاده است.

خانواده ساعت های oyster perpetual رولکس

کالکشن ساعت های oyster perpetual رولکس
در واقع میتوان ساده ترین یا کلاسیک ترین خانواده ساعت های برند رولکس را سری oyster perpetual نام برد. این خانواده میراث دار ساعت اویستر اولیه، اولین ساعت مچی ضدآب جهان هستند که رولکس شهرت خود را از سال 1926 میلادی بر آن بنا نمود. این کالکشن دارای دقت کرنومتری بی نظیر، قاب ضدآب اویستر و موتور خودکوک از طریق روتور پرپچوال است. این سری از اویستر اختصاصی رولکس ساخته شده است که طراحی ساده در عین حال جذابی دارد که این خانواده هم در طراحی دیگر برندها الگوبرداری میشود.

به نوعی میتوان گفت مدلهای اویستر پرپچوال نماد سبک جهانی و کلاسیک هستند. نسخه های جدید آن هم با طراحی صفحه ساده و نشانگر های طلای 18 عیار زیبایی و جذابیت اویستر پرپچوال را تکمیل کرده اند.

در مورد موتور این خانواده از کالکشن ساعت های برند رولکس باید گفت که از کالیبر 3230 بهره مند شده اند. موتوری که به صورت کامل توسط رولکس طراحی و ساخته شده است. چندین گواهینامه ثبت اختراع از نظر دقت، ذخیره انرژی، مقاومت در برابر ضربه و میدان های مغناطیسی مهر تاییدی بر کیفیت بالای این موتور میباشد. به لطف معماری مخزن و بهره وری بالای چرخ دنگ، ذخیره انرژی آن تا حدود 70 ساعت افزایش یافته است.

خانواده ساعت sky-dweller رولکس

خانواده ساعت های sky-dweller رولکس
یکی از خاص ترین و جذاب ترین سری ساعت های لوکس یا لاکچری سوئیسی را میتوان این خانواده از ساعت های برند رولکس را نام برد. رولکس این کالکشن را از جنس طلای 18 عیار با بند اویستر فلکس عرضه میکند. از مشخصه های این ساعت میتوان به طراحی عقربه ها و نشانگر های ساعت از جنس طلای 18 عیار اشاره کرد.

این ساعت باشکوه برای جهانگردان بهترین انتخاب خواهد بود. ساعت، دو منطقه زمانی مختلف را نشان داده و دارای تقویم سالیانه میباشد. ساعت مرجع در قالب 24 ساعته از طریق دیسک خارج از مرکز و ساعت محلی با استفاده از عقربه های مرکزی معمول خوانده میشود. تقویم سالانه ساعت هم به صورت اتوماتیک تمایز میان ماه های 30 و 31 روزه را تشخیص میدهد که این یک ویژگی خاص در این خانواده از ساعت های برند رولکس و تمام برندهای جهان به شمار میرود. چرا که در دیگر برندها این امر را باید به صورت دستی تنظیم کرد.

ماه های سال در 12 روزنه دور محیط صفحه ساعت نشان داده میشوند که ماه جاری قرمز رنگ است. تغییر لحظه ای تاریخ مرتبط به ساعت محلی میباشد. نمایشگر شب تاب کرومالایت صفحه، نوآوری ای است که وضوح صفحه ساعت در محیط های تاریک را افزایش میدهد. عقربه و نشانگرهای ساعت با مواد شب تاب پُر روکش شده اند که تابش آبی و ماندگاری را ساطع میکنند.

قاب این کالکشن از ساعت های  برند رولکس که به استحکام و اطمینان زبانزد است، تا عمق 100 متری به طور تضمینی ضدآب میباشد. درباره موتور خانواده sky-dweller باید گفت که از کالیبر 9001 که توسط رولکس طراحی و ساخته شده است، استفاده میکند. این کالیبر دارای نوسان ساز پاراکروم آبی است که از جنس آلیاژ پارامغناطیس منحصر به فردی تولید شده است.این کالیبر قادر است تا انرژی را تا حدود 72 ساعت ذخیره کند.

خانواده cellini رولکس

کالکشن ساعت های cellini رولکس
ساعت cellini روایت شکوهی ماندگار از ساعت های کلاسیک از ظاهری معاصر میباشد. نام این کالکشن از خانواده ساعت های برند رولکس از یک هنرمند ایتالیایی به نام بن ونوتو چلینی گرفته شده است. از نظر سادگی میتوان این سری از ساعت ها را با خانواده دی دیت یا دیت جاست یا ساب مارینر رولکس نیز در کنار هم قرار داد. اما در مورد این مجموعه باید گفت که بهترین مهارت های رولکس و استانداردهای تکامل آن را، با رویکردی که میراث ساعت سازی را به بی نظیرترین شکل ارتقا میدهد، در هم می آمیزد.

خطوط مدل چلینی واضح و بی نقص، مواد اولیه آن درجه یک و پرداخت و ظاهرش لوکس است. به طور کلی متوان گفت که تمام جزئیات این ساعت منطبق با اصول هنر ساعت سازی میباشد. این ساعت moonphase رولکس نقطه عطف جدیدی در توسعه ساعت های لوکس و موید جایگاه مجموعه چلینی بر قله بلندآوازه ترین کرنومترهای جهان است.

این مجموعه تاریخ را که دور محیط صفحه قرار گرفته است، به وسیله هلال ماه تعبیه شده بر روی نوک عقربه نمایش میدهد. این مدل با حرکت اتوماتیک تماما توسط رولکس ابداع شده و مقیاس حرکت بر اساس فاز ماه آن طبق حرکت دقیق ستارگان برای 122 سال به ثبت رسیده است.

خانواده air-king رولکس

خانواده air-king ساعت های رولکس
شعار این مجموعه از خانواده ساعت های برند رولکس ، ادای احترام به هوانوردی میباشد. این سری به پیشگامان پرواز و نقش oyster در سرگذشت حماسی هوانوردی ادای احترام میکند. air-king با قاب 40 میلیمتری اویستر استیل، بند اویستر و صفحه مشکی متمایز خود، میراث دار هوانوردی ساعت رولکس اویستر میباشد. air-king جدید دارای صفحه متمایز مشکی رنگ با نشانگرهای بزرگ در محل ساعت 3، 6 و 9 و نیز وجود نشانگرهای بارز دقیقه برای خواندن راحت تر زمان حین حرکت، از دیگر ویژگی های این ساعت میباشد.

این مجموعه نمونه ای فوق العاده از ارتباط ویژه رولکس با دنیای هوانوردی در عصر طلایی خود در دهه 1930 است. آن زمان، پیشرفت چشمگیر در عملکرد هواپیماها به طور مستمر ظرفیت بشر را برای فتح آسمان ها افزایش میداد. همانطور که در ابتدا نیز عنوان کردیم، این کالکشن از خانواده ساعت های برند رولکس به عصر طلایی هوانوردی در دهه 1930 ادای احترام میکند. یکی از افراد پیشرو در این دوره، هوانورد برتانیایی چارلز داگلاس بارنارد چند رکورد در پرواز ثبت کرده است.

خانواده ساعت های GMT-master II رولکس

مجموعه gmt-master رولکس
ساعت gmt-master که اولین باردر سال 1955 عرضه شد، برای نمایش همزمان دو منطقه زمانی طراحی و ساخته شده است. این سری در اوایل برای مسیریابی جهانگردان حرفه ای نیز معرفی شده بود. طراحی کلاسیک آن ما را یاد کالکشن ساعت های دی دیت یا دیت جاست و یا حتی ساب مارینر رولکس که در بالاتر بررسی کردیم می اندازد.

دور قاب قابل چرخش و دو جهته این ساعت مجهز به دیسک سراکروم با درجه بندی 24 ساعته از جنس سرامیک سخت میباشد که طی یک فرایند خلاقانه توسط رولکس ساخته شده است. این دیسک از دو رنگ نه تنها برای زیبایی بیشتر بلکه یک نیمه برای ساعات روز و نیمه دیگر برای ساعات شب تقسیم بندی شده است.

نسخه های طلای اور رُز 18 عیار و رولسور اور رُز GMT-Master II که در سال 2018 معرفی شدند، هر دو دارای دور قاب با صفحه سراکروم به رنگ های مشکی و قهوه ای هستند. روی صفحه هر دو ساعت، نام GMT-Master II به رنگ صورتی پودری حکاکی شده است.

ساعت GMT-Master II از جنس طلای سفید 18 عیار که در سال 2019 عرضه شد، برای اولین بار با صفحه ای از جنس شهاب سنگ ساخته شده است. این دور قاب از یک تکه شهاب سنگ آهنی بسیار کمیاب ساخته شده که میلیاردها کیلومتر در منظومه شمسی پیموده تا به زمین برسد.

این خانواده از ساعت های برند رولکس، زمان را به وسیله عقربه های کلاسیک ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار نشان میدهد و همچنین توسط عقربه 24 ساعته و دور قاب قابل چرخش دو جهته با دیسک سراکروم که به مدت 24 ساعته درجه بندی شده است، امکان نمایش همزمان دو منطقه زمانی را میسر میسازد.

این مجموعه مجهز به کالیبر 3285 است که به مسافران این امکان را میدهد تا ساعت منطقه زمانی خود را به راحتی از طریق پیچ کوک تنظیم کنند، بدون اینکه ساعت متوقف شود یا عقربه 24 ساعته آن تحت تاثیر قرار بگیرد. این کالیبر میتواند حدود 70 ساعت، انرژی را در خود ذخیره کند.

خانواده ساعت های yacht-master رولکس

کالکشن yacht master رولکس
این خانواده تداعی گر روح قایق رانی است. از نظر طراحی میتوان کلاسیک بودن آن را مانند خانواده ساعت  های دیت جاست یا دی دیت و حتی ساب مارینر برند رولکس نام برد. این مجموعه از برترین فناوری های رولکس برای ساخت یک کرنوگراف رگاتا مناسب برای مسابقات قایق رانی میباشد. همانند تمام مسابقات سرعتی، دقت در مسابقه قایق رانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. Yacht Master II عملکرد مکانیکی بی نظیری به نمایش میگذارد. شمارش معکوسی که از 1 تا 10 دقیقه قابلیت برنامه ریزی دارد و قایق رانان را قادر میسازد تا روند رسمی شروع هر مسابقه را زمان بندی و دنبال کنند.این ذخیره برنامه ریزی در حافظه امکان پذیر است. علاوه بر این وقتی شمارشگر معکوس ساعت، شرع به کار میکند، قادر است به شکل همزمان با تغییرات مسابقه در شمارشگر رسمی مسابقه هماهنگ شود.

بخشی از این محبوبیت و شهرت رولکس به خاطر توجه خاصی به بزل ساعت میباشد. اگر نمیدانید بزل چیست؟ پیشنهاد میکنیم مقاله اصطلاحات تخصصی ساعت مچی را نیز مطالعه بفرمایید. این رسیدن به کمال رولکس توجه به هدف و کارایی دور قاب ساعت ها میباشد. معمولا دور قاب، مستقل از اجزا و مکانیزم داخلی عمل میکند، اما در دور قاب رینگ کامند کرنوگراف رگاتا Yacht Master II در تعامل با آن کار میکند.

از قابلیت های ضد آب و مستحکم این کالکشن از خانواده ساعت های برند رولکس که بگذریم، در سه اندازه 37، 40 و 42 میلیمتر عرض میشود. در مورد متریال دور قاب نیز باید بگوییم که از فلزات گرانبها ساخته شده و به صورت دو جهته مدرج 60 دقیقه ای روانه بازار شده است.

خانواده ساعت های submariner رولکس

خانواده ساعت ساب مارینر رولکس
از جمله پرطرفدارترین خانواده ساعت های برند رولکس ، میتوان ساب مارینر Submariner را نام برد. ساعت مرجع در میان ساعت های غواصی که راه را به اعماق اقیانوس گشوده است. این مجموعه در سال 1953 عرضه شد. اولین ساعت مچی غواصی ساب مارینر تا عمق 100 متری ضدآب بود. اما امروزه ساعت ساب مارینر رولکس تا عمق 300 متر یا 1000 فوت ضدآب است. این خانواده از سال 1953 تاکنون، همیشه از نظر فنی  و زیبایی شناسی توسعه پیدا کرده و همینطور قابلیت هایی برای رشد و ارتقاء کلیات عملکرد آن اضافه شده است. این ساعت پیشگام، معیاری برای محک سایر ساعت های غواصی است.

طراحی صفحه متمایز آن با قاب اویستر کمی از 41 میلیمتر بزرگتر است. دارای نشانگرهای بزرگ و شب تاب است با از جنس طلای 18 عیار ساخته شده است تا در تاریکی مطلق اعماق اقیانوس، زمان را به صورت واضح در اختیار غواصان قرار دهد. دورقاب قاب چرخش و یک جهته هم از سراکروم و بند محکم اویستر میباشد. میتوان خانواده ساعت های دی دیت را در طراحی این مجموعه دید که به نام های submariner date در بازار عرضه میشوند.

درجه بندی 60 دقیقه ای و حکاکی شده این ساعت به غواص این امکان را میدهد که مدت غواصی و توقف هایش را برای کم کردن فشار به طور ایمن و دقیق تنظیم کند. دورقاب سرامیکی سخت آن از قابلیت ضدخش برخوردار بوده و از مقاومت بالایی در برابر اشعه فرابنفش، آب دریا یا آب کلردار بهره مند شده است. در کنار اینها موتور ساعت بسیار دقیق این ساعت دارای قابلیت حفاظت بهینه در برابر آب، گرد و غبار، فشار و ضربه است.

مدلهای Submariner و Submariner Date به ترتیب مجهر به کالیبر 3220 و 3235 هستند. موتورهای مکانیکی خودکوک که تماما توسط کمپانی رولکس ساخته شده است. همیشه این مجموعه از خانواده ساعت های برند رولکس بهترین پیشنهاد و خرید برای افرادی است که به دنبال یک ساعت غواصی و ضدآب هستند.

خانواده Cosmograph ِDaytona رولکس


اگر به دنبال یک ساعت مسابقه ای هستید و نمیخواهید برندی جز برند رولکس را انتخاب کنید، خانواده cosmograph daytona بهترین گزینه برای علاقه مندان خواهد بود. این کالکشن اولین بار در سال 1963 عرضه شد که برای رانندگان حرفه ای مسابقات سرعت طراحی شده بود. این ساعت همواره ساعتی پیشرو در نام و عملکرد برای دنیای پر جنب و جوش ورزش های موتوری میباشد. با این حال بعد از گذشت بیش از 50 سال از ساخت، همچنان در زمره کرنوگراف های ورزشی جایگاه خاص خود را دارد و فراتر از عصر خود به پیش میرود.

این کرنوگراف به راننده امکان میدهد زمان سپری شده را اندازه گیری کند که به صورت ساعت، دقیقه و ثانیه روی صفحه نشان داده میشود. دور قاب نیز مجهز به درجه بندی سرعت سنج شده است. این قابلیت امکانی فراهم میکند تا بتوان به کمک آن میانگین سرعت در یک مسافت مشخص بر اساس زمان شپری شده را اندازه گیری کرد. همین آپشن این مجموعه را به بازاری ایده آل برای اندازه گیری سرعت تا 400 واحد در ساعت، بر اساس کیلومتر یا مایل، تبدیل کرده است.

این خانواده از کالکشن ساعت های برند رولکس ، از کالیبر 4130، موتور خودکوک کرنوگراف و مکانیکی بهره مند شده است. معماری آن دربرگیرنده اجزای کمتری نسبت به کرنوگراف های معمولی میباشد که همین امر سبب کارایی بیشتر و بهتر موتور میشود. این فقط به همین نکته ختم نشده و موجب میشود تا جاگیری کمتری در ساختار ساعت داشته باشد. همین جاگیری کمتر باعث شده تا فنر اصلی بزرگتری قرار داده شود تا ذخیره انرژی آن به 72 ساعت افزایش پیدا کند.

خانواده Sea-Dweller رولکس


این خانواده هم از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به خانواده ساعت ساب مارینر رولکس دارد. این مجموعه در سال 1967 معرفی شد که تا عمق 4000 فوت یا 1220 متر ضدآب بوده است. Rolex Deepsea که در سال 2008 معرفی شد تا عمق 12800 فوت یا 3900 متر ضدآب میباشد. جلوه پیشگامی رولکس در زمینه ساعت های غواصی و نتیجه دهه ها همکاری با غواصان حرفه ای میباشد. در سال 2014 رولکس نسخه خاصی از این مدل را عرضه کرد. Rolex Deepsea با صفحه D-blue برای گرامیداشت غواصی تاریخی تک نفره جیمز کامرون در گودال ماریانا با عمق حدود 11000 متر ساخته شد. صفحه مدرج و دورنگ این ساعت، از آبی درخشان گرفته تا مشکی خالص، یادآور سفر انسان به عمیق ترین نقطه زمین میباشد.

این مجموعه نیز همانند خانواده ساعت ساب مارینر رولکس دور قاب مدرج 60 دقیقه ای یک جهته قابل چرخش دارد که به غواصان امکان زیرنظر گرفتن مدت غواصی و توقف های لازم را میدهد. همینطور در برابر اشعه فرابنفش، آب دریا و … مقاوم است. جنس درجه بندی نیز از طریق PVD با لایه نازکی از پلاتین پوشیده شده است. به جرات میتوان گفت هیچ ساعتی مانند Rolex Deepsea مهندسی نشده است تا عمق زیاد 3900 متری یا 12800 فوت ضدآب باشد. برای خوانایی بهتر در تاریکی، مجهز به نمایشگر کرومالایت بزرگتر و عقربه های بلندتر است که با ماده نوآورانه شب تاب پر شده و درخشش آبی رنگ بادوامی را ساطع میکند.

در ساعت های غواصی یک دریچه کوچک از گاز پر میشود تا در اعماق بالا که فشار نیز زیاد است، منجر به انفجار و ترکیدن ساعت نشود. به این صورت عمل میکند که این دریچه یک طرفه حین فرایند تقلیل فشار، در ساعت امکان خروج گاز با فشار مشخص را میدهد که در عین حال نیز ضدآبی قاب اویستر نیز حفظ میشود.

خانواده explorer رولکس

کالکشن خانواده ساعت های Explorer رولکس
این خانواده از ساعت های برند رولکس از طراحی کلاسیک خاصی نیز برخوردار شده است. همانطور که از نام آن پیداست، این ساعت به جاهایی میرود که کمتر کسی جسارت رفتن به آنجا را دارد. بعضی از جسورترین کاوشگران، کوهنوردان و دانشمندان، ساعت های Explorer را با خود به مناطقی با سخت ترین شرایط بردند تا عملکرد این ساعت ها را بسنجند. مدل explorer با طراحی ساده، صفحه مشکی و بسیار واضح که از نظر کلاسیک بودن شباهتی هم به سری ساعت دی دیت، دیت جاست یا ساب مارینر رولکس دارد، با اعداد بزرگ لاتین در محل ساعت 3، 6 و 9 در سال 1953 معرفی شد.

این ساعت برای استفاده تحت هر شرایطی ساخته شده است. تا مدت زیادی پس از خاموش شدن نورها نیز میتوانید ساعت را بخوانید. نشانگرهای ساعت، همگی از جنس کرومالایت هستند. حاوی ماده شب تاب برای ساطع کردن درخشنده آبی رنگ و ماندگاری هستند که خوانایی عالی ساعت حتی در تاریکی مطلق را تضمیم میکند. در روز نیز، این عناصر نمایشگر، ته رنگ سفید روشنی دارند.

رولکس در سال 1971 مدل Explorer II را در ادامه Explorer معرفی کرد. مشخصه های آن نیز نمایشگر تاریخ، عقربه اضافی و 24 ساعته نارنجی رنگ و دور قاب ثابت با درجه بندی 24 ساعته است که ساعات روز را از شب متمایز میسازد. عقربه اضافی 24 ساعته و فلش شکل Explorer II روزی یک بار صفحه را دور میزند و متناسب با دور قاب ثابت ساعت استفاده میشود. این عقربه میتواند نشانگر زمان در منطقه زمانی ثانویه باشد یا اینکه زمان را در فرمت 24 ساعته نشان دهد. این امکان در جاهایی مانند غارها یا در قطب کاربرد دارد که تشخیص ساعات روز از شب ممکن نیست.

ساعت های طیف Explorer مجهز به بند اویستر هستند. این بند سه تیکه در اواخر 1930 ساخته شده و به استحکام بالا زبانزد است. شاخصه بند اویستر، قفل ایمنی تاشوی اویسترلاک است که تماما توسط رولکس طراحی و شاخته شده است که مانع باز شدن تصادفی بند میشود. این بند اختصاصی رولکس نیز یک قابلیت جذاب به نام ایزی لینک دارد. به این معنی که قادر هستید خیلی سریع طول بند را افزایش یا کاهش دهید.

Explorer دارای کالیبر 3230 و Explorer II دارای کالیبر 3285 میباشد. هر دو دارای موتور مکانیکی خودکوک هستند که از فنز رقاصک پاراکروم برخوردار شده که در نوسانات دمایی، ثبات فوق العاده ای دارد.

خانواده milgauss رولکس


ساعت Oyster Perpetual Milgauss ساعت ضد مغناطیسی پیشگامی است که پاسخگوی نیاز دانشمندان و مهندسان است. این مجموعه از خانواده ساعت های برند رولکس در سال 1956 ارائه شد. این سری قادر است میدان های مغناطیسی تا 1000 گاوس را تحمل کند. همانطور که از نام آن برمی آید، Mille در زبان فرانسه به معنای هزار است. اولین ساعت در این سبک، ساعت Milgauss است که ترکیبی از میراث علمی و ظرافتی منحصر به فرد است.

وقتی شیشه سافایر سبز در سال 2007 در این خانواده از ساعت های برند رولکس معرفی شد، یکی از اولین های صنعت ساعت سازی به شمار میرفت. کریستال ساعت از یاقوت سنتزی ضدخش ساخته شده و در راستای وضوح بیشتر میباشد. صفحه آبی کهربایی نیز تنها در Milgauss موجود است. همچنین با نشانگرهای نارنجی در محل ساعت 3، 6 و 9 و عقربه ثانیه شمار با همین رنگ نیز در بازار وجود دارد. همینطور نشانگرهای ساعت از ماده شب تاب آبی رنگ در هنگام تاریکی مطلق برخوردار شده است.

اما درباره مقاومت در برابر تداخلات مغناطیسی، باید گفت که داخل قاب اویستر Milgauss محافظی تعبیه شده است که هر دو قسمت آن از جنس آلیاژهای فرومغناطیسی است. موتور را احاطه و از آن به بهترین شکل محافظت میکند. این خانواده از کالیبر 3131 بهره مند است که به نوعی یک موتور مکانیکی خودکوک است. فنر رقاصک باراکروم آبی رنگ که از موی انسان نازک تر است، عضوی اصلی در کالیبر 3131 به شمار میرود، چرا که به مقاومت مغناطیسی Milgauss کمک میکند. این قابلیت در نوسانات دمایی، ثبات فوق العاده ای دارد و در صورت وارد آمدن ضربه، 10 برابر دقیق تر از فنرهای رقاصک معمولی عمل میکند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به صورت مختصر و مفید درباره 13 کالکشن از خانواده ساعت های برند رولکس صحبت کنیم. از معروفترین و پرطرفدار ترین آنها نیز ساعت ساب مارینر، دی دیت یا دیت جاست رولکس را مورد بررسی قرار دادیم. اما مجموعه های دیگر نیز با جزئیات و قابلیت های منحصر به فرد سبب شده تا رولکس یکی از بزرگترین کمپانی های تولید ساعت مچی در جهان تلقی شود. اگر اطلاعات کاملتری درباره انواع ساعت رولکس دارید، باعث افتخار و خوشحالی ماست تا آن را در بخش کامنت ها، با ما و دوستان عزیز به اشتراک بگذارید؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا